AccueilCalendrierGalerieFAQRechercherS'enregistrerConnexionNouveaux messages depuis dernière visite
Rechercher
 
 

Résultats par :
 
Rechercher Recherche avancée
Qui est en ligne ?
Il y a en tout 16 utilisateurs en ligne :: 2 Enregistrés, 0 Invisible et 14 Invités :: 2 Moteurs de recherche

Dalton 40, R one

Le record du nombre d'utilisateurs en ligne est de 187 le Lun 3 Déc 2012 - 6:45
Derniers sujets
» [GP] GP du Japon à Motegi les 13 - 14 et 15 Oct 2017.
Aujourd'hui à 15:41 par sergaï

» [Oldies] Quizz??????
Aujourd'hui à 15:40 par philippe7

» [Moto2] NARD
Aujourd'hui à 15:15 par fpayart

» restauration de mon side-car des années 1974/1975 (chassis court)
Aujourd'hui à 14:46 par Dialmax

» Pau-Arnos Classic
Aujourd'hui à 14:31 par bill hard

» [SORTIES] Exposition Motos à Bourgtheroulde 27
Aujourd'hui à 13:50 par jmasse

»  [Oldies] Les découvertes de Tonton Hubert (Part 4)
Aujourd'hui à 13:05 par alan81

» Motor Insurance Directive
Aujourd'hui à 12:04 par enndewell joel

» [Oldies] Side-Car: quelques images
Aujourd'hui à 11:51 par cat

» [Oldies] Parlons Benelli !
Aujourd'hui à 11:48 par laforge

» [Oldies] Parlons Paton!
Aujourd'hui à 11:45 par philwood

» [Oldies] Jarno Saarinen, la star qui a révolutionné le pilotage... (Part 3)
Aujourd'hui à 11:34 par philwood

» Oldies amnésiques cherchent aide identification photos
Aujourd'hui à 11:06 par Loveside

» [Oldies] C'était le bon temps...
Aujourd'hui à 9:46 par Pomme

» [MotoGP] Suzuki GSV-R & XRH1
Aujourd'hui à 5:06 par R one

» [Oldies] Ils ont p'loté la belle à culbuter de Varese (2ème partie)
Aujourd'hui à 2:30 par Ala Zorro

» [WSBK] Jerez 2017
Aujourd'hui à 0:11 par mickey

» [Technique] Aérodynamique moto
Hier à 22:50 par Athily

» [Oldies] 125cc de vitesse : Toute leur histoire !
Hier à 15:48 par pépé gros pouces

» [Road Racing] GP Macau 2017
Hier à 12:58 par mickey

» [Road racing] Saison 2018
Hier à 10:28 par jeff64

» [WSBK] 2018
Hier à 8:43 par R one

» [SORTIES] Salon Automédon 2017
Hier à 4:24 par alain2x

» [Oldies] Quand le Tourist Trophy etait un GP : TT 1970 et TT 1967.
Hier à 1:36 par Pierre"PhilRead"

» [Sorties] Mont-Ventoux Classique 2017
Hier à 1:06 par Jean-Rene

» [GP] GP d'Australie à Phillip Island les 20 - 21 et 22 Oct 2017
Hier à 0:59 par EDOUARD Jean

» Photo de Duhamel et Saarinen - Imola 1973
Lun 16 Oct 2017 - 18:49 par Filipão

» [BSB] Brands Hatch-la Finale 2017
Lun 16 Oct 2017 - 5:04 par mickey

» [GP] Johann Zarco
Lun 16 Oct 2017 - 2:02 par bubu

» Cylinder head design.
Dim 15 Oct 2017 - 13:39 par enndewell joel

La réclame...

Mots-clés
2017 metiss classic kawa geco japauto ROAD Frein temps bresse wanted triumph rouge 2013 yamaha hockenheim RACING coupe Klass fourche moto jumeaux ducati side aermacchi bourg
Meilleurs posteurs
Marc
 
philwood
 
mickey
 
Jarno
 
Pierre"PhilRead"
 
Fügner
 
yves kerlo
 
EDOUARD Jean
 
janpol84
 
bubu
 

Partagez | 
 

 Cylinder head design.

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas 
AuteurMessage
Döllinger



Nombre de messages : 5
Localisation : Biblis
Date d'inscription : 14/01/2017

MessageSujet: Cylinder head design.   Mer 11 Oct 2017 - 1:37

Hallo,
my name is Bernd, I´m from Germany and ride a Bakker Rotax 256 and a TZ 350.

I´ve got a question about the design of a cylinder head for a Maico MD 250 aircooled.
Is there a thumb rule about the relation of the width of the squish band and the bore?
I´ve got several modern PVP head inserts for the Rotax. Can i just extrapolate the measures to the bigger bore?
The Maico got a bore of 76,00mm. I want to make the compression ratio to 13.1/1. So i clean the old head design by welding and get a new design on the turning machine.
The engine will be used for racing purposes.
Best regards,

Bernd
Revenir en haut Aller en bas
Frits Overmars

avatar

Nombre de messages : 1927
Age : 69
Localisation : Raalte, Holland
Date d'inscription : 12/10/2010

MessageSujet: Re: Cylinder head design.   Mer 11 Oct 2017 - 4:17

Herzlich willkommen Bernd. The squish band area is usually about 50% of the bore area. This means that the squish band width should be 14,64% of the bore.
You can extrapolate the dimensions of a good combustion chamber to a bigger bore, but you must be aware that bigger bores will usually require lower compression ratios.
Revenir en haut Aller en bas
Rose Noire



Nombre de messages : 540
Localisation : France
Date d'inscription : 02/04/2015

MessageSujet: Re: Cylinder head design.   Mer 11 Oct 2017 - 4:37

Quick reply!!

We heard many things about the squish band width according to the man speaking.

Frits, I guess you're right! Do you get this 50% of the bore area (=> 14,64% bore) from your experiences or a computation based on a theory?
Revenir en haut Aller en bas
Frits Overmars

avatar

Nombre de messages : 1927
Age : 69
Localisation : Raalte, Holland
Date d'inscription : 12/10/2010

MessageSujet: Re: Cylinder head design.   Mer 11 Oct 2017 - 10:23

Rose Noire a écrit:
Quick reply!! We heard many things about the squish band width according to the man speaking. Frits, I guess you're right! Do you get this 50% of the bore area (=> 14,64% bore) from your experiences or a computation based on a theory?
Experience.
Revenir en haut Aller en bas
Döllinger



Nombre de messages : 5
Localisation : Biblis
Date d'inscription : 14/01/2017

MessageSujet: Re: Cylinder head design.   Mer 11 Oct 2017 - 11:54

Thank you Frits for your detailed answer.
Revenir en haut Aller en bas
Döllinger



Nombre de messages : 5
Localisation : Biblis
Date d'inscription : 14/01/2017

MessageSujet: Re: Cylinder head design.   Ven 13 Oct 2017 - 10:34

Hallo,

you think a 1,0 squish gap is enough? The engine will rev about 10.500rpm, the stroke is 54mm, the crankshaft pin is 25x64mm. Main bearings are one side roller bearing, other side ball bearing.
On my Rotax there is a 0,70mm gap. Unfortunately i don´t have experience in that direction with such a big bore.
Berst regards,

Bernd
Revenir en haut Aller en bas
motori49



Nombre de messages : 71
Age : 68
Localisation : Turin -Italie Piemont
Date d'inscription : 02/12/2015

MessageSujet: Re: Cylinder head design.   Ven 13 Oct 2017 - 13:11

pour comprir , pouvez mettre des photos ?
Merci
Revenir en haut Aller en bas
Adco

avatar

Nombre de messages : 195
Localisation : Limoges
Date d'inscription : 19/02/2016

MessageSujet: Re: Cylinder head design.   Ven 13 Oct 2017 - 13:29

Il me semble qu'il veut parler du "jeu",clearance,entre le piston et la culasse au niveau de la squish-band.
Revenir en haut Aller en bas
Döllinger



Nombre de messages : 5
Localisation : Biblis
Date d'inscription : 14/01/2017

MessageSujet: Re: Cylinder head design.   Ven 13 Oct 2017 - 13:55

Oui, c'est correct.
Revenir en haut Aller en bas
Frits Overmars

avatar

Nombre de messages : 1927
Age : 69
Localisation : Raalte, Holland
Date d'inscription : 12/10/2010

MessageSujet: Re: Cylinder head design.   Sam 14 Oct 2017 - 4:15

Döllinger a écrit:
you think a 1,0 squish gap is enough? The engine will rev about 10.500rpm, the stroke is 54mm, the crankshaft pin is 25x64mm. Main bearings are one side roller bearing, other side ball bearing.
On my Rotax there is a 0,70mm gap. Unfortunately i don´t have experience in that direction with such a big bore.
A 1,0 mm squish gap is too big! The purpose of a squish gap is to push the fuel-air mixture to the center of the combustion chamber, where the better concentration and the strong turbulence in the mixture will speed up the combustion process. The faster combustion will improve the thermal efficiency of the engine, reduce heat losses and prevent detonation. And if the squish gap is tight enough, there will be no mixture left in the squish area, so there won't even be anything left to detonate.
As a rule of thumb, the minimum safe squish gap for an engine with healthy crankshaft and big end bearings is 1 % of the stroke; that would be 0,54 mm for your Rotax. My second rule of thumb is: as long as you are not sure that the piston is touching the head, everything is fine.
I revved Rotax engines with a 54 mm stroke and a 0,4 mm squish gap on the dyno up to 14.000 rpm without problems.
But I have never seen a Rotax with a 54 mm stroke and a 25 mm Ø big end pin, so I have no idea what kind of crankshaft you have in your engine and how stiff it is. Therefore you'd better stick to your 0,7 mm gap; that is still tight enough to evacuate most of the mixture from the squish area to the combustion center and generate the desired turbulence.
0,7 mm is also the value used in the Aprilia racing engines.


Dernière édition par Frits Overmars le Sam 14 Oct 2017 - 7:32, édité 1 fois
Revenir en haut Aller en bas
motori49



Nombre de messages : 71
Age : 68
Localisation : Turin -Italie Piemont
Date d'inscription : 02/12/2015

MessageSujet: Re: Cylinder head design.   Sam 14 Oct 2017 - 4:22

merci
Revenir en haut Aller en bas
Döllinger



Nombre de messages : 5
Localisation : Biblis
Date d'inscription : 14/01/2017

MessageSujet: Re: Cylinder head design.   Sam 14 Oct 2017 - 8:29

Hi Frits,

my Rotax got a 20mm big end pin. The older ones have 18mm. Stroke is 54,5mm and i use FPE crankshafts.
On the Maico the bigend pin is 25mm. My question is about that engine.
Very interesing, that you ran a Rotax with such a small gap.
Best regards,

Bernd
Revenir en haut Aller en bas
enndewell joel

avatar

Nombre de messages : 2210
Age : 71
Localisation : LOT
Date d'inscription : 18/03/2015

MessageSujet: Re: Cylinder head design.   Dim 15 Oct 2017 - 13:23

Frits Overmars a écrit:
Rose Noire a écrit:
Quick reply!! We heard many things about the squish band width according to the man speaking. Frits, I guess you're right! Do you get this 50% of the bore area (=> 14,64% bore) from your experiences or a computation based on a theory?
Experience.

I like your answer  
And as the coffee pub says: what else:
I reply nothing
The experience corresponds to 10 engineers minimum  

Best regards
Revenir en haut Aller en bas
enndewell joel

avatar

Nombre de messages : 2210
Age : 71
Localisation : LOT
Date d'inscription : 18/03/2015

MessageSujet: Re: Cylinder head design.   Dim 15 Oct 2017 - 13:39

Twenty years ago, I had found a book on the preparation of the two stock engines in the Birmingham Motorcycle Museum.
I went back in May and could see that it had been re-edited.
This book flies over the preparation of this engines.
This is a good starting point, because I was a nit in two stocks’ and it did helped me.
Revenir en haut Aller en bas
Contenu sponsorisé




MessageSujet: Re: Cylinder head design.   

Revenir en haut Aller en bas
 
Cylinder head design.
Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut 
Page 1 sur 1
 Sujets similaires
-
» Moteur
» culasse 7 port? oui mais...
» New from Belgium
» guide decallé
» gros malheur...

Permission de ce forum:Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
 :: ACTUALITES :: [GP] :: [GP125 (et 250 Snif!)]-
Sauter vers: