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 diamètre carburateur

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MINGRET01

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MessageSujet: diamètre carburateur   Dim 22 Nov 2015 - 9:29

Bonjour,

ma question est la suivante:

comment peut on approximativement déterminer le diamètre d'un carburateur sur un moteur 2 temps?
Déjà avoir une base de départ et après affiner par des essais par rapport au comportement recherché du moteur.

J'ai des renseignements sur le 4 temps mais rien en 2 temps et je ne pense pas que l'on puisse transposer entre l'un et l'autre.

Bruno
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Frits Overmars

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MessageSujet: Re: diamètre carburateur   Dim 22 Nov 2015 - 10:44

MINGRET01 a écrit:
comment peut on approximativement déterminer le diamètre d'un carburateur sur un moteur 2 temps?
Rule of thumb:

Diameter = SQRT ( cylinder capacity x rpm of maximum power / 900 )
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LDA

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MessageSujet: Re: diamètre carburateur   Dim 22 Nov 2015 - 10:51

Et dans le 4 temps ?
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nortumph

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MessageSujet: Re: diamètre carburateur   Dim 22 Nov 2015 - 11:06

Pour le 4 temps, Jean-François Robert dans "la préparation des moteurs motos" (ETAI) donne la formule suivante:
D = K x SQRT( V x N / 1000) , avec D en mm, V cylindrée unitaire, N régime de puissance max et K compris entre 0,75 et 0,85. Il conseille d'employer K = 0,85 pour un 4 cylindres et K = 0,75 pour un mono ou un bi.
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LDA

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MessageSujet: Re: diamètre carburateur   Dim 22 Nov 2015 - 11:13

Merci !
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cassandre

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MessageSujet: Re: diamètre carburateur   Dim 22 Nov 2015 - 18:21

Frits Overmars a écrit:

Rule of thumb:

Diameter = SQRT ( cylinder capacity x rpm of maximum power / 900 )

Excuse me Frits but i don't remenber what SQRT means?

Thanks.
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bentou

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MessageSujet: Re: diamètre carburateur   Dim 22 Nov 2015 - 18:36

square root ou racine carrée en mangeur de grenouille?
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http://mapage.noos.fr/jetable/tobec/root.html
MINGRET01

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MessageSujet: Re: diamètre carburateur   Lun 23 Nov 2015 - 21:28

Thanks Frits
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Ian Harrison



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MessageSujet: Re: diamètre carburateur   Sam 28 Nov 2015 - 20:53

Frits Overmars a écrit:
MINGRET01 a écrit:
comment peut on approximativement déterminer le diamètre d'un carburateur sur un moteur 2 temps?
Rule of thumb:

Diameter = SQRT ( cylinder capacity x rpm of maximum power / 900 )

Hi Frits,

After much dyno and track testing we use a 42mm carb on our 250 single cylinder Superkart engines.

If I use the formula I get:

SQRT (250 x 10,600/900) = SQRT 2,944.44 = 54.26mm scratch

We have tried from 38mm to 43mm with a Mikuni TMX carb and 41.5mm gave the best overall results.

The Mikuni didn't work well on track being the "wrong way round" on our kart motor (flooded when you braked hard, so bogging out of the corners), and we ended up on the 42mm VM (much better price than Dellorto Aprilia 42VHSG!).

Do you think your rule of thumb works best over a certain capacity range?

Also approximately what peak power would you expect to be possible from a 250 single cylinder (driveable) 2-stroke race engine?

Our engine has now been CIK approved (along with DEA and THR and GasGas 5-speed) for the new Superkart Divison 1 250 Mono class.

[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]

We will be racing next year with the CIK European Superkart Championship at Ledenon (France) on 21-22nd May, Donington Park (UK) on 4-5th June and Assen (Netherland) on 6-7th August

Best Regards

Ian Very Happy


Dernière édition par Ian Harrison le Sam 28 Nov 2015 - 21:11, édité 1 fois
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Frits Overmars

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MessageSujet: Re: diamètre carburateur   Sam 28 Nov 2015 - 22:04

Ian Harrison a écrit:
Do you think your rule of thumb works best over a certain capacity range?
That would be a lousy rule of thumb then, Ian. No, it is supposed to be universal applicable.
Citation :
approximately what peak power would you expect to be possible from a 250 single cylinder (driveable) 2-stroke race engine?
Sorry, I just dropped my crystal ball again.
Joking apart, assuming you can reach the same quality of breathing as in Jan Thiel's RSA (which will be far from easy),
your 250 single ought to be able to produce about 82 rear wheel-hp @ 10400 rpm.
But I suppose you're using a reed valve instead of a rotary valve induction system, and then 74 hp would be about the limit. I'd say 70 rear wheel-hp would already be a value to be proud of.
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Ian Harrison



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MessageSujet: Re: diamètre carburateur   Dim 29 Nov 2015 - 3:25

Thank you for giving your opinions, Frits

We had to use reed valve induction, due to regulations.

Our cylinder was initially based pretty closely on what we knew of the Aprilia design and that of the current tandem twin Superkart engines. We are still developing (of course that will never stop!).

We calculated 85 crankshaft Hp before we started the project, but not there (yet) Wink

Best Regards

Ian Very Happy
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panerai

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MessageSujet: Re: diamètre carburateur   Dim 29 Nov 2015 - 14:58

nortumph a écrit:
Pour le 4 temps, Jean-François Robert dans "la préparation des moteurs motos" (ETAI) donne la formule suivante:
D = K x SQRT( V x N / 1000) , avec D en mm, V cylindrée unitaire, N régime de puissance max et K compris entre 0,75 et 0,85. Il conseille d'employer K = 0,85 pour un 4 cylindres et K = 0,75 pour un mono ou un bi.


là vous m'impressionnez...


Franck.
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fd-racing

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MessageSujet: Re: diamètre carburateur   Dim 29 Nov 2015 - 16:11

la formule , non seulement elle est pas universelle mais en plus elle correspond a ce qui ce faisait début du 20 em siècle lol!

la bonne formule c'est un gramme de logique et des essais , celle la elle marche à tout les coups

en tout cas 82 hp rwhp pour un mono 250 2 temps , chapeau bas



.
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gilles27



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Date d'inscription : 12/01/2009

MessageSujet: Re: diamètre carburateur   Dim 29 Nov 2015 - 17:27

La formule donne déjà une bonne base... Et pour les 2T jusqu'à 125cc de cylindrée unitaire, elle correspond bien à ce qui se monte ...
Pour les 250 et plus, en effet, les resultats des calculs sont étonnants ? Mais on parle bien rpm au pic de puissance, pas de régime maximum ... rpm on maximum power is not the same than maximum rpm ...
Et emmener des carbus de 52 et plus induit peut etre d'autres contraintes ...
Quel était le diametre des carbus sur les 500 Aprilia - Honda V2 ? le regime de puissance maximum ?
How big are the carbs on Aprilia-Honda 500 V2 ? what is their rpm on max power ?
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zeze



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MessageSujet: diamètre carburateur   Dim 29 Nov 2015 - 20:24

Pour ce qui est des Honda NSR 500 V2 en 1997,carburateurs Keihin PJ de 40mm courts,avec a la clef 125cv a 10250trm(135cv a l'avgaz).Couple 8,9mkg(9,6 avec avgaz).Source Moto Technologie .PS:Carbu diamètre 42mm sur la Ossa usine de mon idole Herrero.......Merci a tous les posteurs.Zézé
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op76



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Date d'inscription : 26/08/2018

MessageSujet: Re: diamètre carburateur   Jeu 6 Sep 2018 - 12:01

Frits Overmars a écrit:
Ian Harrison a écrit:
Do you think your rule of thumb works best over a certain capacity range?
That would be a lousy rule of thumb then, Ian. No, it is supposed to be universal applicable.
Citation :
approximately what peak power would you expect to be possible from a 250 single cylinder (driveable) 2-stroke race engine?
Sorry, I just dropped my crystal ball again.
Joking apart, assuming you can reach the same quality of breathing as in Jan Thiel's RSA (which will be far from easy),
your 250 single ought to be able to produce about 82 rear wheel-hp @ 10400 rpm.
But I suppose you're using a reed valve instead of a rotary valve induction system, and then 74 hp would be about the limit. I'd say 70 rear wheel-hp would already be a value to be proud of.

So what might be a proper factor to your formula, if one is using piston port controlled or reed valve intake and their relative horsepower is lower than RSA?
And don't drop your crystal ball again, we don't want it to break  

Your formula is basically the same as Jennings's, but he is dividing by 1000 instead of 900, and then have multiplier of 0.6 (for high intake) to 0.9 (for low and wide intake) for that SQRT result.
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justin



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Date d'inscription : 17/02/2011

MessageSujet: Re: diamètre carburateur   Jeu 6 Sep 2018 - 12:38

Ce diamètre d’admission a été remis en cause lors d’une édition Daytona (*) où les motos devaient avoir un passage de gaz réduit à l’admission.

(*) en 1976 si mes souvenirs sont encore bons.
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Buell-LN

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Localisation : Bourgogne - Sur la côte des grands crus.
Date d'inscription : 05/03/2010

MessageSujet: Re: diamètre carburateur   Jeu 6 Sep 2018 - 12:54

nortumph a écrit:
Pour le 4 temps, Jean-François Robert dans "la préparation des moteurs motos" (ETAI) donne la formule suivante:
D = K x SQRT( V x N / 1000) , avec D en mm, V cylindrée unitaire, N régime de puissance max et K compris entre 0,75 et 0,85. Il conseille d'employer K = 0,85 pour un 4 cylindres et K = 0,75 pour un mono ou un bi.

Pour un mono 4T, un K à 0.75 n'est-il pas un peu élevé Question


Dernière édition par Buell-LN le Jeu 6 Sep 2018 - 23:17, édité 1 fois
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fd-racing

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MessageSujet: Re: diamètre carburateur   Jeu 6 Sep 2018 - 22:03

Pour un mono on ce trouve entres 0.60 et 0.75

le fait est que la famille des monos abrite un très grand nombres de situations très diverses , avec pour compliquer la chose, les doubles carbus ou corps d'injection , les doubles pots et autres agrément du genre

.

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op76



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Localisation : Suomi
Date d'inscription : 26/08/2018

MessageSujet: Re: diamètre carburateur   Sam 8 Sep 2018 - 13:52

Frits Overmars a écrit:
Diameter = SQRT ( cylinder capacity x rpm of maximum power / 900 )

Now I get it. When you "clean-up" and divert carburetor mixture velocity formula, you get the same result with value of 19.10. In other words, this formula gives you exactly 19.10 mixture velocity in every case.

When using Jennings formula, you get to 26.20 on his largest factor. I recall I read it somewhere, that optimum mixture velocity for carburetor is supposed to be around 22-26, but this doesn't seem valid now?

Carburetor mixture velocity formula:
(cc*rpm/60)/(3,14159*(Carb.diameter/2)^2)

PS. I'm sorry I didn't tell which unit it was. I just don't have it with my formula, and I can't figure it out scratch

PPS. If you're using google translator on this forum, you should know that it messes up these English written messages also.

PPPS. Turn off Google Translator

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